tisdag 16 juni 2009

Skolmat vs. gourmetlunch

                       

Idag åkte hela arbetslaget från skolan där jag jobbar iväg och åt lunch, ett välkommet avbrott för oss som för det mesta äter våra luncher i en skolmatsal!! Vi styrde kosan mot Kyrkbyns kök och matsal , en söt liten gourmetrestaurang ute i världsarvet Gammelstads Kyrkby ca. 1 mil utanför Luleå.  Jag tycker alltid att det är lika svårt att välja, men nu var valen begränsade till endast tre rätter vilket åtminstone underlättade det hela. Till slut bestämde jag mig för "Tre smaker"... lammfile med nån slags mustig sås och beluga-linser (svarta linser, såg ut som beluga kaviar på steroider) halstrad hälleflundra med potatispuré och citronkokt kronärtskocka och rökt hjortfilé med lingon/ chipotle-glace! Mmmmm……..mums!!

Ps. Bilden är inte på någon av de maträtter jag åt…tror dock att den föreställer renköttscarpaccio, som jag ätit och gärna skulle äta igen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar