lördag 2 maj 2009

Catfree zone!

Nu är den äntligen färdig….kattgrinden!! Under 7 års tid har jag sovit med mina katter i sängen…väldigt mysigt för såväl mig som katterna, inget slår en varm kurrande liten hårboll som avslappningsmedel!! För några månader sedan sov jag dock utan dem i några nätter och upptäckte att jag hade sovit mycket bättre och började då fundera på hur jag skulle kunna vänja av dem med att sova i sängen. Jag försökte först med att helt resolut stänga dörren…funkade inget vidare då man har katter som HATAR stängda dörrar! Krafs,krafs,krafs, mjau, mjau, mjau lät det ett antal gånger under natten…stiga upp, schasa iväg kissen och sen somna om…Sov INTE mycket bättre!

Då kom jag på den geniala iden att göra en kattgrind…dvs en sån där grind som hindrar barn, men i mitt fall skulle hålla katterna utanför dörren! Den funkar kanon, Wilma och Nickey kan se mig genom spjälorna, men inte komma in i sovrummet, alla glada och nöjda!!

Jag började med att handla trälister i måtten, 42x21 och 21x21. Jag gjorde min grind i måtten 71cm bred och 100cm hög. När jag sågat dem i rätt mått la jag ut dem på golvet för att kolla att alla delar stämde.

CIMG2987

Sedan var det dags att måla delarna! Vanlig vit väggfärg som jag hade hemma, man ska inte krångla till det!

CIMG3006

Sammanfoga delarna, jag använde träplugg för att fästa de smala ribborna (som är 21x21x90) i den bredare listen. Borra ett hål i varje ände och ett hål på motsvarande plats i den bredare listen som de skall fästas i uppe och nere. Här krävdes ett otroligt mätande innan vi var säkra på att det skulle bli rätt, så ha inte bråttom! Fyll hålen med lite trälim, placera pluggen i hålet och tryck fast ribborna.  De bredare listerna skruvade jag ihop i sidorna för att öka stadgan, en skruv i varje hörn var nog, se bara till att ha nog långa skruvar så att de fäster ordentligt, och förborra hålen så går det mycket lättare!

CIMG3017

Så här blev det!! Wilma var dessutom snäll nog att ställa upp som fotomodell!! :)

Ps. NEJ, jag har inte gula tapeter som det ser ut på bilden….de är beiga med små reflekterande fyrkanter, inte mycket bättre än gula, men det ska bli vitt så småningom!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar